تایوان برای دفاع از منافع خود به آمریکایی‌ها اعتماد دارد؟-راهبرد معاصر
گزارش «نشنال اینترست»؛

تایوان برای دفاع از منافع خود به آمریکایی‌ها اعتماد دارد؟

مردم تایوان هنوز نسبت به تعهدات واشنگتن برای دفاع از جزیره خود درصورتی‌که چین تصمیم به بازگرداندن آنجا به سرزمین مادری‌اش بگیرد، تردید دارند.
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۲ - 28 June 2023

تایوان برای دفاع از منافع خود به آمریکایی‌ها اعتماد دارد؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ نظرسنجی ها نشان می دهند مردم تایوان همچنان نسبت به تعهدات واشنگتن به دفاع از جزیره خود در صورتی که چین تصمیم به بازگرداندن آنجا به سرزمین مادری اش بگیرد، تردید دارند.


در واقع، توانایی‌ فزاینده نظامی چین در سال‌های اخیر همراه با مانورهای نظامی مکرر در نزدیکی تایوان نگرانی‌هایی را در زمینه تقابل نظامی احتمالی به وجود آورده است.  حدود یک چهارم کارشناسان روابط بین‌الملل که نظراتشان در این حوزه بررسی شده است، پیش بینی می کنند در سال جاری در سراسر تنگه تایوان تقابل نظامی رخ دهد.


با وجود این، برخی دیگر از کارشناسان می گویند همکاری تایوان با ایالات متحده ممکن است چین را وادار کند قبل از هرگونه اقدام نظامی منتظر تحولات بماند. لی شانگفو، وزیر دفاع چین در این باره گفت: جنگ میان آمریکا و چین برای همه کشورهای جهان فاجعه ای غیرقابل تحمل خواهد بود.

مردمی هستند که به قدرت خود و آمریکا اعتمادی ندارند و می گویند ممکن است گزینه‌های موجود هزینه‌های دفاعی محدود را افزایش دهد


همچنان این سؤال به قوت خود باقی است که آیا مردم تایوان به ایالات متحده به دلیل تعهداتش نسبت به دفاع از تایوان اعتماد دارند؟ از سویی برخی ها که بیش از حد اعتماد به نفس دارند ممکن است هزینه های دفاعی یا اصلاحات نظامی داخلی را رد کنند، زیرا معتقدند کاستی های تایوان به وسیله واشنگتن پوشش داده خواهد شد.


در مقابل، مردمی هستند که به قدرت خود و آمریکا اعتمادی ندارند و می گویند ممکن است گزینه‌های موجود هزینه‌های دفاعی محدود را افزایش دهد، زیرا نمی‌توانند انتظار تقابل با چین داشته باشند یا راهی برای کاهش تنش بیابند.


در هر صورت ایالات متحده ید طولایی در کمک به ظرفیت‌های دفاعی تایوان حتی پس از لغو معاهده دفاع متقابل در سال 1979 دارد، زیرا قانون روابط تایوان(TRI)  چارچوبی برای ادامه فروش تسلیحات و آموزش نظامی آمریکا فراهم کرده بود.


تایوان همچنین از نظر راهبردی مانعی در برابر گسترش نیروی دریایی چین در گذرگاه های دریایی حساس از منظر واشنگتن و عامل بازدارنده ای در برابر گسترش بیشتر نیروی دریایی چین در نقاط مختلف به شمار می رود.


علاوه بر این، همه رؤسای ‌جمهور ایالات متحده در سه دهه گذشته قول حمایت از تایوان داده اند و اجماع گسترده ای میان دو حزب جمهوری خواه و دموکرات برای تلاش‌ در راستای تقویت قابلیت‌های دفاعی تایوان وجود دارد؛ اما آیا تایوانی‌ها می‌توانند به این موضوع اعتماد کنند؟


دلایل زیادی وجود دارد که تایوانی ها به قول و وعده های آمریکا خوشبین نیستند؛ ازجمله اینکه آنها تجربه تلخی داشته و متوجه شده اند با وجود تضمین های دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تعهد ایالات متحده به دفاع از تایوان، این کشور همیشه سیاست تعمدی «ابهام راهبردی» را در تعهداتش در قبال تایوان حفظ کرده است. البته مقام های کاخ سفید هیچ گاه درباره این نوع سیاست خود توضیح نمی دهند.


اگر دولت بایدن در اظهارات خود درباره دفاع از تایوان صادق باشد، هزینه های تقابل احتمالی با چین، آن هم پس از دهه ها سرمایه گذاری پکن در نوسازی تجهیزات نظامی ارتش بسیار زیاد و غیرقابل تحمل خواهد بود.


همان گونه که شبیه سازی های جنگ انجام شده به وسیله «مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی» نشان می دهند، تقابل نظامی با چین در دفاع از تایوان برای ایالات متحده ده ها هزار کشته خواهد داشت؛ علاوه بر این، بسیاری از تجهیزات نظامی آمریکا نابود خواهد شد. این شبیه سازی سؤالی در ذهن به وجود می آورد و آن، اینکه آیا واشنگتن و مردم آمریکا آماده پذیرش چنین تعهداتی از سوی دولت ایالات متحده هستند یا خیر؟

هزینه های تقابل احتمالی با چین، آن هم پس از دهه ها سرمایه گذاری پکن در نوسازی تجهیزات نظامی ارتش بسیار زیاد و غیرقابل تحمل خواهد بود


تنها 35 درصد پاسخ دهندگان در یک نظرسنجی گفتند در حد متوسط ​​یا بیشتر اطمینان دارند دولت آمریکا به دفاع از کشورشان (تایوان) پایبند باشد. در عین حال، این اعتماد در چارچوب خطوط حزبی تغییر می کند، زیرا 74 درصد حامیان حزب حاکم از تعهد آمریکا مطمئن هستند، در حالی که تنها 11 درصد و 15 درصد از حامیان دو حزب اصلی مخالف دولت، به پایبندی آمریکا به تعهداتش مطمئن هستند.


تحلیل ها نشان می دهد با وجود تقویت روابط غیررسمی میان تایوان و ایالات متحده، ازجمله انعقاد قرارداد جامع تجاری از سال 1979 و نیز تکرار مواضع آمریکا درباره پایبندی به تعهدات نظامی اش، بیشتر مردم تایوان همچنان درباره اینکه ایالات متحده واقعاً به تعهداتش پایبند باشد و از حقشان دفاع کند، تردید دارند.


افکار عمومی تایوان سخن گفتن از تعهدات ایالات متحده را صرف نظر از ادعای حسن نیت، «سخنی بی ارزش» می دانند و معتقدند ایالات متحده تنها مطابق منافع ملی خود عمل می کند و هر کس روی تعهدات واشنگتن شرط بندی کند، شکست خواهد خورد.


تایوان برای سال جاری بودجه دفاعی خود را 13.9 درصد افزایش داد، با وجود این، افکار عمومی درباره این میزان افزایش اختلاف نظر دارند و بیش از 44 درصد مردم معتقدند، این میزان بودجه بی فایده است و چنین هزینه‌هایی ممکن است محاسبات نادرست چینی ها را به دنبال داشته باشد.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار